Inainte de a-ti investi banii in deschiderea unui mic magazin …

Open magazinUna dintre cele mai simple idei de afaceri este deschiderea unui magazin. Teoretic o astfel de afacere este extrem de simplă: iti amenajezi un spatiu comercial intr-un vad comercial bun, iei marfă de la niste en-grosisti sau direct de la producători si apoi o revinzi cu un adaos comercial bunicel.
Majoritatea celor care doresc să isi deschidă propria afacere se gandesc prima dată la un magazin deoarece in comert teoretic nu trebuie să ai studii de specialitate sau o vastă experientă anterioară si in plus, dacă e vorba de un mic magazin, ai sansa de a te lansa intr-o afacere cu bani putini. Pare sa fie o idee de afaceri bună.

Chiar dacă pare simplu nu trebuie să te pripesti dacă vrei să iti deschizi un magazin. Inainte de a te decide să iti investesti banii intr-un magazin ar trebui să găsesti răspunsul la cateva intrebări.

Care va fi profilul magazinului ?
Prima problemă la care trebuie să te gandesti este ce vei vinde in magazin. Oare ce este mai bine să vand? Să deschid un magazin cu mancare gen “magazin alimentar de cartier” sau un aprozar, un magazin cu haine noi sau second hand, un magazin cu incăltăminte sau mai degrabă să mă orientez către un magazin cu produse pentru casă cu obiecte decorative, lenjerie de pat, sau de ce nu un magazin cu materiale de constructii? Unii laudă magazinele cu produse naturiste ca fiind niste afaceri profitabile in timp ce altii recomandă magazinele cu piese si accesorii auto dedicate celor pasionati de masini. Care dintre aceste afaceri merge mai bine ?

Pentru a lua decizia corectă trebuie să te gandesti foarte bine dacă pentru tipul de magazin pe care doresti să il deschizi există cerere si dacă nu cumva concurenta in domeniul respectiv nu este prea puternică. De exemplu, sansele de reusită ale unui mic magazin cu posete de lux intr-un mic oras cu 15-20.000 sunt mici din cauza numarului scăzut de potentiali clienti, in timp ce intr-un oras mare in mod sigur există un număr suficient de potentiali clienti, dar in mod sigur si un număr mare de concurenti !
Cand trebuie să decizi profilul magazinului, existenta cererii si forta concurentei nu sunt singurele elemente pe care trebuie să le iei in calcul. Important este si sa te pricepi la ceea ce vrei să faci sau mai bine spus să te pasioneze produsele pe care le vinzi. Se spune că oricine se poate apuca de comert si cu toate acestea nu toată lumea care isi deschide un magazin are succes in afaceri. Să presupunem că un bărbat observă că in orasul in care locuieste nu există un magazin cu draperii si lenjerie de pat care să ofere produse de calitate. Teoretic dacă a identificat corect nisa ar trebui sa aibă succes cu un astfel de magazin, dar in cazul in care pasiunea sa o reprezintă masinile probabil că sanse reale de reusită ar avea prin deschiderea unui magazin cu piese si accesorii auto si nu a unuia cu lenjerie de pat, chiar dacă in orasul său mai există si alte magazine cu piese auto.

Am găsit o locatie bună pentru magazin ?
Identificarea unui “spatiu comercial bun” pentru un magazin inseamnă găsirea unui spatiu situat intr-o zonă circulată de potentiali clienti si de dimensiuni adecvate pentru desfăsurarea activitătii in bune conditii.
In functie de profilul magazinului trebuie să te gandesti foarte bine la zona in care vei inchiria spatiul pentru magazin sau eventual vei cumpăra. In cazul comertului en-detail amplasamentul este extrem de important. Dacă intrebi oamenii de afaceri care este locatia ideală pentru un magazin aproape toti vor răspunde că cel mai bine e să alegi un spatiu intr-o zona ultracentrală, cu trafic pietonal intens si cu o suprafată de minim 100 mp. Din păcate spatiile comerciale in zonele ultracentrale sunt de obicei deja inchiriate, iar pentru cele libere se cer niste chirii exorbitante. Nu e deloc usor pentru un mic magazin să fie profitabil in conditiile in care se plătesc chirii de 40-50 Euro / mp.  Va trebui să gasesti un raport optim intre profilul magazinului – locatie – chirie cerută.
Dacă te orientezi catre un magazin alimentar de cartier in mod sigur chiria va fi mult mai mică dar va trebui să ai grija ca magazinul tău să nu fie amplasat in vecinatatea unor magazine ce fac parte din marile lanturi comerciale, de tip Kaufland, Billa, Penny Market sau Profi, care isi permit să vanda marfa la preturi relativ mici.

Atunci cand e vorba de amplasarea unui magazin trebuie să retinem că inafară de traficul din zona in care va fi amplasat magazinul mai există si alte elemente care concură la formarea “vadului comercial” cum ar fi:
– structura locuitorilor cartierului din punct de vedere al varstei si al veniturilor. De exemplu in multe orase există cartiere linistite cu populatie imbătranită. Sansele de reusită al unui magazin cu haine pentru copii sau jucarii sunt mici intr-un astfel de cartier.
– aspectul cladirii si al zonei in care este amplasat magazinul. Este destul de greu să ai succes cu un boutique cu haine de lux, chiar si inr-o zonă centrală a unui oras, dacă clădirea in care este amplasat magazinul este inestetică sau mai “dărăpănată”. Chiar dacă amenajezi foarte frumos vitrina si pui niste reclame luminoase attractive o parte din potentialii tăi clienti nu vor intra in magazin.
parcarea – in ziua de azi succesul unui magazin depinde si de existenta parcărilor in apropiere. Toate magazinele marilor companii au o parcare proprie. Si in cazul micilor magazine existenta unei parcări in apropiere este recomandată. Uneori inexistenta unei parcări in zona magazinului duce rapid la falimentul afacerii. De exemplu, sansele de a rezista pe piată pentru un magazin care vinde gresie si faiantă si care nu are o parcare in imediata vecinatate sunt minime.

Cand iti alegi spatiul pe care il vei inchiria (sau cumpăra) pentru viitorul tău magazin extrem de important este să stii care este dimensiunea minimă ce este necesară pentru desfăsurarea activitătii comerciale in bune conditii, dimensiune ce in mod evident este influentată de profilul magazinului. De exemplu, este destul de greu să faci un magazin de succes care se ocupa de comercializarea hainelor intr-un spatiu de 75-80 m.p. deoarece marfa va fi “ingramădită pe rafturi”, cum la fel de greu este să ai success cu un magazin de mobilă amplasat intr-un spatiu de 100-120 m.p. In schimb există magazine alimentare de cartier in spatii de 70-75 m.p. care merg relativ bine.

Am gasit cei mai buni furnizori pentru magazinul meu ?
Chiar si atunci cand reusesti sa identifici o nisă in care nu prea ai concurentă preturile sunt importante. In ziua de azi clientii au acces la multe mărfuri prin intermediul magazinelor online iar dacă preturile practicate de tine sunt prea mari, chiar dacă in orasul in care iti deschizi magazinul nu ai concurenti, ai sanse mici de succes. In cazul in care esti intr-un domeniu in care ai concurentă problema preturilor capată o importantă si mai mare. Toate lumea care isi propune să deschidă un magazine se gandeste că isi va atrage clientela prin preturi mici, dar acest lucru este posibil numai dacă si tu la randul tău obtii marfa la preturi mici. Pentru a avea marfa de calitate la preturi avantajoase este foarte important să iti selectezi cu atentie furnizorii si să negociezi niste preturi bune. Desi pare simplu nu e deloc deoarece pentru a fi competitiv trebuie să analizezi in permanentă zeci de oferte si să le alegi pe cele mai bune.

Pot face rost de banii necesari deschiderii magazinului ?
Multi isi inchipuie că un mic magazin poate fi demarat cu bani putini, dar acestă afirmatie este doar uneori adevarată. Valoarea fondului de marfă depinde in mod evident de profilul magazinului si de cele mai multe ori sumele ce trebuie alocate sunt semnificative. Intr-adevar poti avea norocul să pornesti un magazin cu hrană si accesorii pentru animale cu doar 10.000 Euro si să iti meargă bine dar de cele mai multe ori intr-un mic magazin intră marfă de 30-40.000 Euro, sau in cazul unor produse de lux chiar si de 100.000 Euro.
Pentru a avea succes foarte important pentru un magazin este ca acesta să fie bine aprovizionat. Un magazin “sărăcăcios” cu rafturile pe jumătate goale alungă rapid clientii. Trebuie să calculezi foarte bine cat te costă amenajarea magazinului si de cati bani ai nevoie pentru “a umple” magazinul cu marfă si a porni afacerea “cu dreptul”. Doar daca poti strange acei bani merita sa pornesti afacerea. In afaceri „jumatatile de masura” nu aduc nimic bun !

Dacă ai gasit un raspuns la toate intrebarile de mai sus merită să treci la următorii pasi pentru deschiderea magazinului visat. Pentru a transforma ideea ta de afaceri intr-o afacere profitabilă mai este mult de lucru, dar important este faptul că ai eliminat cateva din riscurile majore de insucces.

Mult succes !

© ideiafacere

Acest articol a fost publicat în Afaceri mici, Idei de afaceri și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Inainte de a-ti investi banii in deschiderea unui mic magazin …

  1. manu zice:

    Multumesc pentru informatii, un articol de nota 10.
    Succes in continuare!

  2. Foarte interesant articolul postat. Felicitari! Am auzit ca exista de curand o aplicatie pe Android care iti gaseste toate magazinele din zona precum si programul lor. Se numeste Magazoo – Magazine langa tine. Mai mult poti filtra dupa magazinele care au program nonstop si unde se poate plati cu cardul.

    Spor la gasit magazine!

  3. Pingback: Haine de copii en gros de pe Angroseria.ro pentru afaceri de succes | Breaking Newz

  4. Pingback: Achizitionarea hainelor de dama en gros reprezinta primul pas catre o afacere de succes - Mereu Pregatit de Scris

  5. Multumesc de ajutor, exceptional articolul.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s