Ce sanse ai cu un magazin de haine la tara?

Haine secondLa ora actuală in fiecare sat din Romania există cel putin un magazin alimentar si cel putin o carciumă, de unde si concluzia că deschiderea unui magazine alimentar la tara sau a unei afaceri in sfera alimentatiei publice nu este o idee proastă. In plus in foarte multe sate există magazine cu produse de uz gospodaresc si agricol, care in ultimii ani merg din ce in ce mai bine. Tot in ultimii ani au inceput să se dezvolte si micile afaceri in sfera serviciilor (servicii de infrumusetare, reparatii auto, reparatii utilaje agricole, etc.). Asa că, in mod firesc foarte multi se intreabă cum merg magazinele cu haine la tară, si in special cele cu produse second-hand.

Din păcate la sat, in special in cele mici, magazinele specializate in comertul cu haine au putine sanse de reusită. La tară dacă aduci haine prea scumpe nu se vand iar dacă aduci haine ieftine si adaosul tau comercial va fi in principiu mai mic si pentru a obtine niste profituri rezonabile trebuie să ai un volum destul de mare al vanzarilor.
Pentru a vinde mult solutia ar fi să te axezi pe haine pentru copii si haine pentru tineri, categorii unde frecventa de cumpărare este mai mare. Vestea proastă este ca mare majoritate a satelor romanesti au o populatie imbatranită, iar numărul de copii este in continuă scadere.

O alta solutie la care se gandesc foarte multi este să deschidă un magazin cu haine second hand. Logica acestora este că lumea de la tară are foarte putini bani si ca urmare vor prefera să cumpere haine second hand care sunt mult mai ieftine. In principiu este adevărat dar apare problema numărului de potentiali clienti.
Chiar dacă marfurile second hand se vand la niste preturi foarte mici (ex: preţul unei perechi de blugi pleacă de pe la 4,5 lei şi ajunge la 25 de lei, al unei cămăsi de la 4 lei la 20 lei iar al unui tricou de la 2 şi 16 lei) populatia din mediul rural nu isi cumpară foarte multe haine intr-un an.

In continuare vom face niste calcule simple, in cazul unui mic magazin cu haine second-hand deschis intr-o localitate rurală cu 3.000 de locuitori, pentru a vedea ce sanse de reusită are o astfel de afacere.
Potrivit statisticilor oficiale populatia in varstă de peste 65 de ani are o pondere de 14,9%, iar in mediul rural ponderea este ceva mai mare, de 16%. Deoarece persoanele peste 65 de ani cumpără haine extrem de rar, din numarul de potentiali clienti va trebui să eliminam 480 persoane (adica 16%). De aici va mai trebui să eliminam si copii de varste foarte mici deorece nu este deloc indicat să imbraci bebelusii si copii de varste mici cu haine a căror provenientă este necunoscută. In plus, la tara, frecvent hainele “se mostenesc de la un copil la altul, in cadrul familiei. Cum numărul de copii la tăra este in scădere vom mai elimina doar 300 potentiali clienti (10%). Practic rămanem cu un numar de 2.220 potentiali clienti. Dacă fiecare dintre acestia ar cumpara in fiecare trimestru cate un produs, la un pret mediul al produsului de 10 lei ai avea incasari de 88.800 RON pe an, ceea ce ar insemna o medie de 7.400 RON/lună. La prima vedere pare bine, dar atentie acestea sunt veniturile totale. Din acestea trebuie să scazi costul mărfurilor, al transportului, utilitatile, taxele si impozitele si alte cheltuieli ocazionale. După ce scazi toate costurile in cazul fericit rămai cu 2500 RON/lună (asta doar dacă ai o sursă bună de aprovizionare).
Marea problemă este că acest calcul prezentat de noi este doar ipotetic. Sansele ca dintr-o localitate cu 3.000 de suflete sa convingi un număr de 2.220 persoane să cumpere de la tine sunt minime. In realitate lucrurile nu prea stau asa deoarece foarte multe persoane se deplasează des in oras si isi fac cumpărăturile din magazinele mai mari, care oferă o diversitate mai mare de produse. Asa că, dacă vei reusi să atragi jumătate din cele 2.220 persoane esti un norocos. Problema este că, intr-o afacere ai si costuri fixe si ca urmare refăcand calculul de mai sus pentru un număr de 1.110 potentiali clienti profiturile tale nu se vor injumătăti, ci vor scădea probabil cu aproape 60%. Astfel constati că rămai doar cu cca 1.000 RON/lună, ceea ce este mai putin decat salariul mediu net pe economie (1.615 lei in decembrie 2013).
De aceea dacă te gandesti sa deschizi un astfel de magazin la tară localitatea ar trebui să aibă cel putin 5.000 de locuitori.

Vestea proastă pentru cei care se gandesc la o astfel de afacere la tara este ca in Romaina există doar 398 de localitati rurale care au între 5.000 – 7.000 locuitori, 130 localitati care au între 7.000 – 9.000 locuitori si doar 56 de localitati rurale care au peste 9.000 locuitori. Practic 60,9 % din populatia rurală trăieste in localitati care au mai putin de 5.000 de locuitori.

Concluzia: desi pare o idee de afaceri tentantă in conjunctura actuală o astfel de afacere nu este recomandată in localitatile care au mai putin de 5.000 de locuitori. In cazul comunelor mari reusita afacerii este conditionată de distanta la care se situează fată de marile orase si de concurenta existentă pe plan local.

V.T.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Idei de afaceri și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Ce sanse ai cu un magazin de haine la tara?

  1. cornel zice:

    interesant articol ce parere aveti de un magazin de haine intru-n sat cu 5000 locuitori oras la 3 km plus alte comune foarte apropiate in oras chiria este intre 15 -20 euro pe metru la sat 2 -3 euro exista sanse sa vina lumea de la oras la cumparaturi find foate aproape de oras cu reclama si produse mai ieftine si calitate pretul chiriei reflectandu-se in pretul marfi?

    • ideiafacere zice:

      Daca nu mai exista un magazin cu profil similar intr-un sat cu 5.000 de locuitori ai sanse cu un magazin de haine, chiar daca esti la 3 km de un oras! Totul depinde de capacitatea ta de a veni in intampinarea dorintelor consumatorilor din satul respectiv: ce gen de haine cumpara, cat sunt dispsi sa plateasca, si cel mai important ….. ce vor fetele din localitatea respective!? In cazul comertului cu haine cei mai buni clienti sunt femeile intre 15 si 40 de ani si de aceea ele sunt primele la care trebuie sa le analizei obiceiurile de consum

      • cornel zice:

        magazin de haine nu exista majoritatea femeilor merg la mall aflat la 40 km distanta ,hainele care as vrea sa le aduc sunt pentru tineret din import (nu china )de calitate plus accesorii genti posete pantofi .Comuna are potential financiar majoritatea avand pe cineva la munca in afara fetele se imbraca mai bine ca in orasele mari

      • ideiafacere zice:

        Ar merita incercat, dar va recomand sa nu aduceti haine scumpe. Chiar daca veti aduce haine de aceeasi calitate cu cele din Mall multa lume nu va cumpara de la dvs. In general femeile pun accent pe locul din care isi fac cumparaturile ! Marea majoritate considera ca e mai frumoasa o haina cumparata din Mall decat una cumparata dintr-o localitate mica sau dintr-un magazin obscur, chiar daca nu e asa. E o chestie subiectiva !
        Va trebui sa gasiti o cale de a va diferentia fata de produsele din Mall. Din pacate dvs sunteti singurul in masura sa apreciati daca acest lucru e posibil.
        Bafta !

  2. Awoody zice:

    Va salut. Mai aveti si alte idei pe care le puteti impartasi cu noi, idei mai realiste si de ajutor in piata anului 2014? Pe blogul meu, ideibusiness.wordpress.com incercam sa surprindem si aa identificam orice afacere interesanta si buna de pus in practica.

  3. Valentin zice:

    Adevarat…am vazuto pe propria piele.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s