O idee de afaceri americana, cu profituri de milioane de dolari, ce ar putea fi demarata si la noi

Blue ApronDe curand în presa romanească a fost prezentată o afacere de succes din America, ce impresionează prin cresterea sa explozivă si prin profiturile obtinute.  Acum 3 ani un tânăr de 32 de ani a pus pe picioare o companie care azi a ajuns la 2500 de angajati si este evaluată la 2 miliarde de dolari. Este vorba de o firmă care furnizează retete pentru mâncăruri si care în plus livrează si ingredientele necesare preparării mâncării respective. Retetele au fost preluate de la bucătari de succes si sunt gândite pentru cupluri de 2 persoane si pentru familiile cu până la 4 membri.
Ideea de afaceri s-a dovedit a fi una “genială”, căci afacerea a avut un succes deosebit chiar din primul an. Daca în 2012 se aflau în faza de start-up, în 2014 au ajuns să livreze un milion de retete pe lună.

Marca sub care comercializeaza produsele este “Blue Apron” (Sortul albastru), iar sloganul companiei este “A better way to cook – Fresh ingredients, great recipes delivered weekly to your home”.

După cum probabil v-ati dat seama deja, conceptul este uimitor de simplu. Dacă aveti răbdare să intrati pe pagina lor web (www.blueapron.com), veti constata că si site-ul lor este simplu, si nu este deloc greu să îti dai seama ce oferă:
Retete originale saptamânale, care:
– sunt adaptate la sezon, create de specialistii firmei si de master-sefi de renume, si nu se repetă de-a lungul anului;
– permit prepararea mesei în maximum 35 de minute si care se încadrează în 500-700 de calorii.
Ingrediente pentru prepararea mesei pre-portionate, care:
– sunt perfect calculate pentru o masă (din punct de vedere al cantitătii), pentru a evita risipa;
– sunt specifice fiecarui sezon, si sunt mai proaspete decât cele oferite de supermarket-uri;
– contin “specialităti” pe care de unul singur ai putine sanse sa le descoperi.
Livrare in conditii optime, realizata:
– la nivel national;
– în functie de programul clientului, respectiv de intervalul orar specificat de acesta;
– în recipiente refrigerate, care permit păstrarea ingredientelor în stare foarte bună mai mult timp, astfel încât ele să se păstreze proaspete în cazul în care clientul nu este la domiciliu când se face livrarea.
Livrarea se face în maximum 24 de ore de la emiterea comenzii. Pentru abonamentele săptămanale se stabileste un grafic de livrare.

Preturile meniurilor sunt de 9,99 $ de persoana pentru cupluri de 2 persoane si de 8,74 $ de persoana pentru familii. Pentru cupluri abonamentul săptămanal este de 59.94 $ si include 3 livrări, iar pentru familii se poate opta pentru o varianta de 69.92 $, cu 2 livrări pe săptămană, sau de 139.84 $ cu 4 livrări pe săptămână.

Pe lângă mâncare, celor pasionati de vinuri firma le pune la dispozitie o colectie deosebită. Vinurile sunt imbuteliate în sticle de 500 ml., fiind cantitatea ideală pentru masa unui cuplu. Spre deosebire de mâncare, care are un pret foarte convenabil, vinurile sunt mai scumpe, dar până la urma e normal, căci acestea se adreseaza persoanelor care îsi permit asa ceva.

Desi, asa cum spuneam mai devreme, totul pare simplu, si acestă idee de afacere nu este diferită de multe altele, analizând cu mai multă atentie vă veti da seama că tinerii antreprenori s-au gândit absolut la toate aspectele care trebuiau luate în calcul pentru ca afacerea să devină una de succes.
Prin oferta lor ei răspund la nevoile unei mase mari de oameni care:
– doresc să-si mentină o greutate corporală rezonabilă, si pentru asta sunt dispusi să îsi limiteze mesele la un anumit numar de calorii;
– doresc să mănânce sănătos, preferând alimentele proaspete în locul semipreparatelor;
– nu au răbdarea si timpul necesar pentru a sta mai multe ore în bucătărie gatind;
– sunt interesati de economia de timp si constientizează avantajele eliminării timpului pierdut prin supermarketuri;
– nu doresc să trăiască zilnic stresul legat de găsirea răspunsului la următoarea întrebare: ce să gătesc astazi rapid si sănătos din ingredientele care le am in frigider?
– nu sunt niste pasionati în “ale gătitului” si nu stiu prea mute retete.

Avantajele acestui concept sunt numeroase:
alimentatie sanatoasa: mâncarea este mereu preparată din preparate prospete si nu din semi-preparate imbâcsite de “E-uri”, are un număr scazut de calorii si se realizează după retete verificate în prealabil de master-sefi;
economie de timp: prepararea mâncării in 3 – 35 de minute este visul oricărei gospodine. In plus economisesti si timpul pe care in mod normal îl pierzi ca să cumperi alimentele din supermarket si timpul pe care îl pierzi deplasându-te până acolo;
economie de bani: nu mai trebuie să umbli pe la nutritionisti care să compună retetele.

Această idee de afaceri poate fi replicată cu usurintă în marile orase din Romania si poate fi o afacere extrem de profitabilă si la noi. In mod evident nu prea există sanse de a ajunge la 2 miliarde de dolari in 3 ani, deoarece piata noastră este mult mai mică. Ei au demarat afacerea in New York unde piata potentiala teoretica este de 8,4 milioane de oameni, spre deosebire de Bucuresti care are o populatie stabila de 1,9 milioane persoane, sau următoarele orase ca mărime din punct de vedere al populatiei, care au în jur de 300.000 locuitori (Iasi 321.606 locuitori,  Cluj-Napoca, 304.527 locuitori, Timisoara 303.737 persoane).
Un alt avantaj al americanilor care au dezvoltat această afacere îl constituie puterea de cumpărare a potentialilor clienti, care este mult mai mare în SUA decât în România.

Din motivele anterior enuntate sansele ca o asfel de afacere să se transforme si la noi în tară într-o “super afacere” sunt minime, dar ceea ce este important este ca ideea de afaceri este extrem de bună si poate fi dezvoltată si la noi.

Cei care sunt interesati să pună în practică o astfel de idee de afaceri trebuie însă să fie foarte atenti la următoarele aspecte:
crearea unei baze de date cu retete gustoase, ce pot fi preparate din ingrediente proaspete, specifice fiecarui sezon, si care se pot prepara în timp scurt. Pare simplu dar nu e chiar asa, căci în bucătăria românească se găsesc numeroase retete bazate pe produse proaspete specifice fiecarui sezon, dar multe dintre ele necesită petrecerea a 1-2 ore in bucătarie, ceea ce intră în contradictie cu una dintre cerintele de baza ale acestui concept: economia de timp;
calitatea materiilor prime: teoretic poti apela la nenumărati furnizori care îti promit că vor livra numai produse proaspete, de calitate superioară, dar cei care au un restaurant s-au convins pe propria piele că neseriozitatea în România este mare, si că de cele mai multe ori calitatea nu se păstreaza în timp. Trebuie să îti supraveghezi cu strictete furnizorii, si să “îi tii din scurt”;
livrarea ingredientelor la termenele stabilite: traficul din marile orase românesti este infernal la anumite ore, si de aceea respectarea termenelor de livrare este uneori dificilă. Dacă vrei să reusesti în aceasta afacere trebuie să găsesti solutii. Până când se va implementa si la noi sistemul de livrare prin drone va trebui să te descurci cu curieri care se deplasează cu masini mici, motociclete sau chiar biciclete;
promovarea prin social media: este probabil unul dintre cele mai importante aspecte legate de succesul acestei afaceri. Potrivit specialistilor în marketing de la New Novotek SRL, care au făcut o scurtă analiza a acestei afaceri, modul în care si-au condus campania de promovare prin social media cei de la “Blue Apron” este unul extrem de profesionist: postari facute cu regularitate, poze de calitate, cu text minim dar cu linkuri catre paginile din site care oferă toate detaliile necesare celor care ar putea fi interesati de un anumit meniu.
Intr-o astfel de afacere promovarea prin social media este singura solutie. Mâncarea este legată si de “imagine”, care nu ajută la nimic dacă gustul este rău, dar este decisivă în convingerea clientilor să încerce ceva nou. De aceea succesul rapid a celor de la Blue Apron se datorează în mare măsură retelei Facebook. Fără o astfel de retea de socializare o astfel de afacere ar fi ajuns la dimensiunile actuale în zeci de ani.

Concluzia: este o idee de afaceri care merita analizată si care poate fi implementată cu succes si în România.

Succes !

Reclame
Acest articol a fost publicat în Idei de afaceri și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la O idee de afaceri americana, cu profituri de milioane de dolari, ce ar putea fi demarata si la noi

  1. Liviu Borz zice:

    Niste sfaturi pt start-up-isti 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s